A hóláncról általánosságban; hasznos tudnivalók: hol, mikor…?

A hóláncról általánosságban; hasznos tudnivalók: hol, mikor…?

A hólánc gumiabroncsokra szerelhető lánc, amely téli útviszonyok mellett, havas, jeges autóút esetében javítja a tapadást.

A hóláncokat egy-két speciális esetet leszámítva a meghajtott kerekekre kell felszerelni. Mind az elindulásnál, mind a megállásnál, de a haladásnál és a fékezésnél is fontos szerepet töltenek be. A hóláncokat párban árusítják. Bizonyos esetekben érdemes mind a négy kereket felszerelni lánccal, de vannak autók, amelyeknél a gyártó ezt nem engedélyezi (például ha nincs elegendő hely a hólánc számára az adott kerekek mellett). Érdemes a hóláncot egész évben az autóban tartani, mert még sárban is kisegíthet, olyan helyen, ahol lánc nélkül elakadnánk.

Magyarországon a KRESZ egyelőre nem rendelkezik a téli gumi használatáról. Egyre többen adnak hangot abbéli véleményüknek, hogy jogszabályi szinten kellene azt kötelezővé tenni a téli időszakra, jelenleg azonban a téli abroncsok használata is csak mindössze erősen ajánlott. Hazánkban a hóláncot csak erősen havas, jeges úton szabad használni.
A hólánccal felszerelt gépjárműre 50 km/órás sebességkorlát vonatkozik. Megfelelő hólánc méretének a kiválasztásához tudni kell a gumiabroncs pontos méretét.

Hogyan válasszunk hóláncot, és hogy szereljük fel?

A létramintás láncokat a tesztelők nem javasolják, mert ezeknél előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy az autó nem éri a földet. A Totalcar Magazin a trapézmintát javasolja, ennél minden állásban lesz lánc a kerék és a talaj között. Létezik kézi és automata feszítős lánc is. Előbbinél szükséges némi fizikai erő a felszerelés utáni feszítéshez, utóbbi ezt elvileg magától megoldja. Hóban könnyen a kerék alá tudjuk húzni a láncot felszereléskor, keményre fagyott jégen, vagy alig havas aszfalton azonban ez nem fog sikerülni. Ezért felszerelés után guruljunk húsz-harminc métert, és ellenőrizzük a lánc feszességét! A laza hólánc nem működik, ráadásul igen könnyen elszakad.

Hó mentes burkolaton soha ne használjunk hóláncot! Egy-két kilométeres aszfalton haladással is teljesen tönkretehetjük a láncot és a gumit is! Tartsunk a hólánc mellett egy kesztyűt, esetleg egy plédet is a térdeléshez! Utazás előtt próbáljuk meg felszerelni a láncot az autóra! Könnyebb és egyszerűbb otthon megtanulni, mint útközben. A hóláncot mindig a hajtott kerékre tegyük! Összkerekes autó esetén – ha szükség van a hóláncra, minden hajtott kerékre kell egy.

Használat után mindig takarítsuk el a láncot, így a sós hólé nem marja meg és nem fog elrozsdásodni.

A felszereléshez számos segítő-videót találhatunk a youtube-on is!
Végül fontos megjegyeznünk, hogy a hólánc minden előnye ellenére nem képes csodákra, így téli útviszonyok mellett, de legalább havas időben használjunk téli gumit!

Forrás: https://bhpgumi.hu/…/a-holancrol-altalanossagban-hasznos-t…/

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás